prijsvergelijk informeert

Veelgestelde vragen autoverzekeringen

Bij Prijsvergelijk.nl vind je een antwoord op veel vragen over je bestaande autopolis of een nieuwe autoverzekering. Staat jouw vraag er niet bij, neem dan contact met ons op zodat we je verder kunnen helpen.

Autoverzekering algemeen

  • Word ik altijd geaccepteerd bij een nieuwe autoverzekering?

    Bij een nieuwe verzekering, of een overstap van je vorige verzekeraar, word je niet altijd zomaar geaccepteerd. Aspecten zoals je schadeverleden, betalingsgedrag en claims uit het verleden wegen mee bij de acceptatie van je nieuwe verzekering. Zeg daarom nooit je oude autopolis op voordat je nieuwe geaccepteerd is.

  • Heb ik altijd een eigen risico, en hoe hoog is dit?

    Op WA Beperkt Casco en WA Volledig Cascoverzekeringen (all-risk) is in de regel een eigen risico van toepassing. Meestal is het eigen risico ca. Euro 135,-, maar het verschilt per verzekeraar. Je kunt ervoor kiezen je eigen risico te verhogen óf te verlagen. Dit zal invloed hebben op je premie, je gaat dan dus meer of minder betalen. Deze keuze heb je bij veel verzekeraar, maar niet bij alle. Je geeft je gewenste eigen risico eenvoudig aan tijdens de berekening van je premie in onze berekeningsmodule.

  • Wat is de bedenktermijn als ik een nieuwe verzekering afsluit?

    Ook op autoverzekeringen afgesloten via internet heb je een bedenktermijn. Deze termijn is wettelijk vastgelegd en bedraagt 14 dagen. Binnen deze 14 dagen kun je de polis kosteloos annuleren, zonder opgaaf van reden. De termijn gaat in na ontvangst van de polis en kan dus verschillen, afhankelijk van hoe je de polis ontvangt. In de regel ontvang je een digitale polis immers sneller dan een polis per post.

    Het is wel van groot belang om je te realiseren dat bij een beroep op de bedenktermijn de polis wordt beëindigd per ingangsdatum, dat is dus vrijwel altijd met terugwerkende kracht. Deze heeft dus nooit bestaan en je kunt er geen enkel recht aan ontlenen. Het is belangrijk je dat goed te realiseren, in relatie tot eventuele schades én je wettelijke verzekeringsplicht.

  • Verzekeringsgebied autoverzekering

    Een Nederlandse autoverzekering is geldig in de landen die op je groene kaart zijn vermeld én niet zijn doorgekruist. Raadpleeg dus altijd je polis voordat u op reis gaat met de auto.

  • De Groene Kaart

    Het internationale verzekeringsbewijs heet de "Groene Kaart". Tegenwoordig krijg je de polis vaak via internet en mag je het op wit papier afdrukken. Op een telefoon of tablet wordt niet geaccepteerd.

    Met de groene kaart kun je aantonen dat je verzekerd bent in het buitenland. De groene kaart is niet in alle landen verplicht, maar in een aantal landen wel. Verplicht is de groene kaart in Albanië, Azerbeidzjan, Bosnië-Herzegovina, Israël, Iran, Noord-Macedonië, Marokko, Moldavië, Montenegro, Oekraïne, Rusland, Wit-Rusland, Tunesië en Turkije. 

    Ook zonder de verplichting is het overigens handig om deze altijd bij je te hebben, omdat er belangrijke telefoonnummers én je polisgegevens op staan.



  • Heb ik voor mijn caravan een groene kaart nodig?

    In alle landen dien je aan te kunnen tonen dat je auto en eventuele aanhanger (zoals bijvoorbeeld een caravan) verzekerd zijn. Als de aanhanger of caravan voorzien is van een eigen kenteken dient dit apart aangetoond te worden. In de landen waar verzekering alleen met een groene kaart aangetoond kan worden heb je dus voor je aanhanger ook een groene kaart nodig. Welke landen dit zijn vind je in de pagina over de groene kaart.

    Voor een groene kaart voor je aanhanger of caravan neem je contact op met je verzekeraar. Deze zullen deze verstrekken.

  • Wat is de meldcode?

    Voor het aanvragen van je autoverzekering heb je de meldcode van je auto nodig. Deze meldcode bestaat uit de laatste 4 cijfers van het chassisnummer van je auto. Je vindt deze op de voorkant van de kentekencard van je auto, direct onder het kenteken.


  • Wat is het verschil tussen een direct-writer en een intermediairverzekeraar?

    Je kunt in de verzekeringsmarkt grofweg kiezen tussen twee soorten verzekeraars: direct writers en intermediairverzekeraars.

    Intermediarverzekeraar werken met tussenpersoon om de verzekeringen af te sluiten. De tussenpersoon bemiddelt tussen jou en de verzekeraar. Na de bemiddeling beheert de tussenpersoon jouw verzekering. Bij mutaties en schades neem je contact op met de intermediair.

    Een direct writer biedt zijn producten rechtstreeks aan consumenten aan, al dan niet via handige vergelijkingssites als Prijsvergelijk.nl. Ook bij wijzigingen, schades en vragen neem je direct contact op met de verzekeraar zelf, en niet met een tussenpartij.

Overstappen van autoverzekering

  • Wanneer kan ik overstappen naar een andere autoverzekering?

    De looptijd van de meeste autoverzekeringen is minimaal 1 jaar. Na het eerste jaar kun je meestal per maand overstappen, je zit dus nergens meer aan vast. Om je verzekering op te zeggen kun je altijd het beste eerst contact opnemen met je huidige verzekeraar zodat je nooit onverzekerd bent. Om die reden adviseren wij ook altijd om eerst een nieuwe polis te regelen, voordat je de oude opzegt, dit geldt in het bijzonder als je bijvoorbeeld een negatief aantal schadevrije jaren hebt.

  • Moet ik mijn huidige verzekering zelf opzeggen?

    Het is niet altijd nodig om je oude autoverzekering zelf op te zeggen, maar het is wel aan te bevelen. Niet iedere autoverzekeraar zegt je huidige verzekering op. En het kan zijn dat je nog aan een opzegtermijn gebonden bent. Controleer daarom altijd bij je nieuwe verzekeraar of je huidige autoverzekering automatisch wordt opgezegd of dat je daarvoor zelf moet zorgen.

Schadevrije jaren

  • Waar kan ik mijn schadevrije jaren vinden?

    Verzekeraars zijn verplicht je minimaal 1x per jaar te informeren over je opgebouwde schadevrije jaren. Meestal doen ze dit bij de jaarlijkse verlenging (prolongatie) van je autoverzekering. Ze vermelden het dan op je nieuwe polisblad. Je kunt natuurlijk ook even contact opnemen met je verzekeraar of tussenpersoon voor de actuele stand van zaken.

  • Hoe lang zijn mijn schadevrije jaren geldig

    In de regel zijn schadevrije jaren van je vorige verzekeraar 3 jaar geldig. Als je bij verkoop van je huidige auto geen nieuwe auto aanschaft, houd er dan rekening mee dat de schadevrije jaren meestal na 3 jaren vervallen en dat je opnieuw moet beginnen met opbouwen. Het is altijd verstandig vooraf bij je nieuwe verzekeraar te informeren.

Prijsvergelijk.nl maakt gebruik van cookies

Om onze website te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Kies hieronder welke cookies we mogen plaatsen. Onze noodzakelijke cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de website te verbeteren. Wil je de beste ervaring? Kies dan voor alle cookies. Meer informatie vind je in onze cookie policy.